DOROHOI, DE VERGETEN PUBLIC SHELTER…..

In  het noorden van Roemenie inde buurt van Botosani ligt Dorohoi, (stadje in district Botosani), daar staat ver buiten de bewoonde wereld direct naast een hele grote vuilnisbelt een kleine shelter.

Dit shelter biedt plaats aan ongeveer 100 honden, maar er zitten er momenteel 200 of nog meer! Als de hondenvangers met nieuwe honden komen, die nog niet gecastreerd zijn, worden er gecastreerde honden uit de shelter weer op straat losgelaten…. Voor de meeste van deze dieren betekend dat een gemiste kans op adoptie/foster en dus op een beter leven.

In Dorohoi shelter is echt ontzettend veel mis; de dieren hebben geen voerbakken en moeten van de grond af eten. Waar dus ook de ontlasting en de urine ligt, dit zijn absoluut geen goede, gezonde omstandigheden. Bovendien zijn de betonnen vloeren  naast poreus (broeihaard van bacteriën),  zo verschrikkelijk beschadigd dat het helemaal niet ondenkbaar is dat honden hun pootjes eraan verwonden.

De hokken zijn zo kapot en versleten, soms is er haast geen afscheiding meer tussen de binnenhokken van aan elkaar grenzende kennels. Dit leidt dikwijls tot verschrikkelijke escalaties , zeker bij het eten geven van de honden. Meermaals werden honden zodanig verwond dat ze invalide zijn geworden of erger nog  dat ze ter plekke overleden. Nog maar een paar weken geleden is er een puppie, wat per ongeluk in een hok met volwassen honden terecht kwam, zodanig verscheurd dat onze dierenartsen ter plaatse enkel nog maar het kopje en een klein deel van het lichaampje hebben teruggevonden. Dit zijn echt hartverscheurende toestanden en mogen absoluut niet meer gebeuren. Maar hoe welwillend en medewerkend de burgemeester van Dorohoi ook is ; er is gewoon geen geld.

De kennels buiten zijn nog niet eens overdekt, dus totaal geen bescherming van de dieren in de heel hete zomers, ook dat de dieren flink te lijden hebben met slechte weers-omstandigheden: In de winter zijn temperaturen van min 20 – min 30 eerder regel als uitzondering.

Er moeten ook tussenschotten geplaatst worden tussen de buitenkennels; de honden vallen elkaar door het gaas heen aan. De honden vallen elkaar ook aan als er te weinig eten is.

Er zou een goede ,  geïsoleerde, afsluitbare opslagruimte moeten komen, met diverse (werk-)materialen, medisch materiaal, en waar ook het voer veilig kan worden opgeborgen.

De shelter is vol, teveel honden in een kennel geeft stress en frustratie wat ook weer leidt tot vreselijke conflicten, met alle gevolgen van dien. Door het aanhoudende geblaf slapen veel honden nauwelijks of helemaal niet. Bovendien komen de honden hun kennel nooit uit om eens heerlijk te kunnen spelen en zo hun energie kwijt te raken.

Doneer

Ondanks het feit dat wij doen wat we kunnen is alle hulp  zéér welkom!